Nieuwe overheidscampagne: kunstenaar zijn is oké

89_Overheidscampagne-1

Vandaag is de nieuwe overheidscampagne ‘Ja, ik ben een artist’ van start gegaan. De campagne is een reactie op recente cijfers van het CBS, waaruit blijkt dat een meerderheid van de kunstenaars tegenover familie en vrienden verzwijgt dat ze kunstenaar zijn. “Uit angst om irritatie op te wekken of gemeden te worden, verzinnen veel kunstenaars een beroep als ze er in het café of op feestjes naar gevraagd worden”, vertelt een woordvoerder van het CBS.

“Vaak weet zelfs de directe familie van niks”, aldus het CBS. “Er zijn gevallen bekend van kunstenaars die hun partner al decennialang in de waan houden dat ze CEO zijn bij een groot chemieconcern, dompteur in het circus of coach van een vrouwenvoetbalteam.” Andere populaire beroepen waar kunstenaars zich achter verschuilen zijn illusionist, helikopterpiloot, gynaecoloog, autohandelaar, bootvluchteling en campinghouder. “Hoewel we er begrip voor hebben, tast het verzinnen van alternatieve beroepen de betrouwbaarheid van onze gegevens aan. We zijn dan ook blij dat de overheid nu aangeeft: kunstenaar zijn is oké, dus kom er gewoon voor uit.”

Joseph Klibansky is gekozen tot het gezicht van de campagne. “Daar zijn we superblij mee”, zegt een woordvoerder van reclamebureau Maxishit, dat de campagne in opdracht van de overheid ontwierp. “Klibansky is een geweldige platenhoesschilder, maar hij is natuurlijk veel meer dan dat. Hij is een genie, alles wat hij doet verandert in goud. Hij heeft wereldwijd een unaniem belachelijk groot succes, de hele kunstwereld kijkt daar vol bewondering naar. Als zo iemand durft te zeggen dat hij een artist is, weet ik zeker dat ieder ander dat ook durft.”

7 gedachten over “Nieuwe overheidscampagne: kunstenaar zijn is oké”

  1. dus nu verschuilt de kunstenaar zich achter de de term ‘artist’? de staat geeft ons het zelfvertrouwen terug. hiep hiep hoera!

  2. Het zijn van een “bootvluchteling” is een “populair beroep” waarachter kunstenaars zich verschuilen? Oh, boy…

  3. Het is niet beschamend om kunstenaar te zijn. Je wordt alleen maar meewarig aangekeken als je geen geld verdient. Joseph Klibansky heeft het geluk dat zijn werk in de smaak valt en hij een familie heeft die achter hem staat, die hem met alles helpt (niet onbelangrijk – een familie met geld en zakeninstinct). Ik ben blij dat ik kunstenaar ben, maar mijn naaste familie (man, kinderen etc.) is er niet zo enthousiast over. Vooral over het feit dat het geen geld in het laatje brengt maar dat het zo veel geld kost.

  4. Gevolg van de typisch nederlandse ‘kom niet boven het maailveld uit’ mentaliteit.

    Daarom tour en speel ik veel in het buitenland, met name duitsland omdat daar respect is voor kunst en kunstenaars en artiesten.

    Dus het zou niet een campagne moeten zijn om de kunstenaar of artiest te promoten maar eigenlijk zou de campagne de nederlandse mentaliteit aan moeten pakken!

  5. Leuk gevonden, al is het nog geen 1 april. De verkeerde spelling van ‘artiest’ helpt ook niet echt mee aan de geloofwaardigheid van deze affiche. Mocht de overheid kunstenaars willen helpen, dan zouden ze mensen ervan bewust kunnen maken dat kunstenaars ondernemers zijn en hun werk dus gewoon geld kost. Veel mensen denken dat de BKR nog bestaat en kunstenaars op één of andere manier over geldstromen beschikken, zodat ze best een lage prijs voor hun werk zouden kunnen vragen. ‘Maar jullie krijgen toch geld’, hoor ik geregeld!

  6. Klopt helemaal niks van. Tegenwoordig noemt bijna iedereen zich kunstenaar zodra ze twee lessen aquarelleren, glasfusen, speksteen snijden of zo hebben gevolgd. Het aanbod in die “kunst” is dermate groot dat er geen volledig inkomen meer is te verdienen als je een redelijke vergoeding wenst. Dat wil het publiek niet meer betalen en al die “kunstenaars” voorzien de hele familie en kennissen van hun producten, zodat ze “geen plek hebben” voor professioneel werk als ze komen kijken-niet-kopen.

Reacties zijn gesloten.